tiistai 28. maaliskuuta 2017

Tuhka agilityn epiksissä

Tuhkan kanssa tavoitteena on päästä kisaamaan. Ihan viimeistään ensi syksynä, mutta toivottavasti jo vähän aiemmin. Meillä on vielä projektia keppien, kontaktien ja etenkin hyppykorkeuksien kanssa. Suurempi projekti on kuitenkin totutella uusiin halleihin ja kenttiin ja kisamaiseen tunnelmaan. Niinpä lähdettiin Ylökkin uuden hallin avaijaisepiksiin.

Ilmoitin Tuhkan kahdelle mölliradalle. Ensimmäinen oli hyppyrata (14 estettä), jossa rimat olivat muistaakseni sen 55 cm. Rata oli helppo, mutta tahmeaa oli meno. Videolta katsottuna Tuhkan alastulot ovat aivan surkeita (niitä täytyy näemmä paljon työstää vielä) ja itsevarmuus hypyistäkin puuttui. Ne eivät ole rentoja. Rentouteen luulen eniten vaikuttavan kuitenkin tässä tapauksessa uuden kisapaikan ja kaiken jännän, mitä se on tuonut tullessaan. Luokassa oli vain kolme koiraa ja nollatuloksella 5,5 m/s etenemällä Tuhka voitti. Etenemän luotettavuudesta en tiedä, mutta näin se kuitenkin virallisissa tuloksissa oli kirjattu eli rata kuitenkin ilmeisesti mitattu.



Toka rata oli pelkistä putkista koostuva putkiralli, jossa oli kuitenkin pyöritystä jonkin verran. Ainakin ohjaajalle oli haastetta miettiä, mihin putkeen seuraavaksi mennään. Tällä radalla Tuhka rentoutui selvästi paremmin. Ohjaukseen se vastaa hyvin, myös jarrutuksiin eli rataan olen tyytyväinen. Nolla myös tästä ja sijoitus 4./31. Tuhka oli neljänneksi nopein häviten kuitenkin vain alle parilla sekunnilla voittajalle ja ollen nopein maxi.

Putkirallin tuloksia kärkipäästä

Vaikka tuo koira tuntuu tahmealle ja vaikka tällaiset epikset ovat pikkusen huono paikka vertailla aikaa, spekuloidaan silti. Mä olen sen verran tehnyt aikanaan Mahlan kanssa töitä rytmityksen kanssa, että mä olen oppinut luottamaan koiraan ja ohjaustyyliltäni ennakoimaan paljon. Nyt vaikka kyseessä on paljon kokemattomampi koira, mun ohjaamisessa on samoja elementtejä kuin Mahlan kanssa. Nyt kun Tuhka ei ole niin nopea kuin Mahla, mulle tulee tunne, että mulla on ihan hirveästi aikaa. Toisaalta Tuhka kääntyy pienessä tilassa eikä tee ylimääräisiä kaarteita (jollen kovasti epäonnistu ohjaamisessa) niin vaikka se on hieman hidas etenemään, se ottaa kaarteissa kiinni.

Ja kun saadaan Tuhkalle kokemusta kisatilanteista, saadaan ehkä sitä rentoutta, mikä näkyy hyvän hyppytekniikan myötä myös nopeutena. Tai näin mä ainakin toivon ennen kun lynkkaan täysin tuon koiran agilitykelvottomaksi. Sen kanssa on kuitenkin kiva tehä näitä juttuja.

1 kommentti:

  1. Mä oon niin vähän aikaa seurannut teitä, mutta mun mielestä Tuhkalla on kyllä vauhtia ja varmasti vielä paranee kun saa itseluottamusta ja kokemusta. Onko sulla mitään videota Mahlan agilitystä, alkoi kiinnostaa kovasti millainen se on ollut?

    VastaaPoista