tiistai 23. elokuuta 2016

Keppiprojekti etenee

Nonniin. On kai aika taas päivittää Tuhkan keppiprojektin tilannetta. Kepit oli kesän tavoite ja nyt alkaa olla kesä lopuillaan. Ihan ei valmiiksi asti päästy kesän aikana, mutta ei me kauaksikaan jääty. Tämänhetkisestä tilanteesta ei valitettavasti ole videota, mutta yritän muistaa seuraavalla kertaa nakittaa jonkun kuvaamaan.


Tänään treenailtiin Koiralassa. Tehtiin kaksi settiä keppejä. Ekassa 6-8 keppiä useampi toisto ja toisessa setissä 8-10-6-6 keppiä. Tänään myös ensimmäistä kertaa otettiin putkesta vauhtia kepeille. Tuhka tekee jonkin verran virheitä, yrittää oikoa, mutta yleensä korjaa toisella kerralla. Sisäänmenot on pääasiassa onnistuneita, jos Tuhka lähestyy keppejä hieman kauempaa eli ehtii lukea keppien aloituksen. Jos ollaan lähellä niin silloin tulee virheitä, kun se ei ilmeisesti hahmota, mikä väli on eka.

Mä olen pitänyt huolen siitä, että Tuhkan vauhti pysyy yllä eli en anna sen kävellä keppejä. Yhtenäistä rytmiä Tuhka ei ole vielä löytänyt, pomppii välillä ja välillä askeltaa. Monesti se aloittaa pomppimalla ja sitten vaihtaa matalampaan askellukseen. Mä tykkäisin, jos se askeltaisi koko ajan, mutta sitähän nyt on mahdotonta kertoa koiralle... Ehkä se toistojen myötä rutinoituu jompaan kumpaan tapaan.


Tuhkan asenteeseen mä olen tyytyväinen. Mä olen vähän oppinut sitä, miten Tuhkan kanssa kannattaa edetä. Hankalaa se mulle on, mutta tuo koira vaan vaatii sitä aikaa ja kärsivällisyyttä. Lopputulos yllättää monesti positiivisesti. Asenteen opettaminen on sillekin yksi tärkeimmistä asioista ja sitä me ollaan nyt tehty sekä kepeillä että yleisestikin agilityssa. Ajattelu on tuon koiran heikkous ja vahvuus ja mun pitää oppia käyttämään sitä entistä enemmän vahvuutena. Mutta kun se on niin vaikeeta kuumakalle-Mahlan rinnalla.

Mutta siis, tässä vaiheessa Tuhka osaa mennä kepeille riippumatta mun sijainnista ja pujotella vauhdikkaasti 10 keppiä. Ohjauspuolenvaihtoja ei olla juuri treenattu. Vielä on lisättävänä se pari keppiä ja sitten aletaan hiomaan niitä sisääntulojakin oikein olan takaa ja lisätään häiriöitä. Kyllä tässä vielä työsarkaa on ennen kuin voin sanoa, että Tuhka osaa kepit. Siihen kun ei vielä riitä 12 kepin pujotteleminen. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti