tiistai 2. heinäkuuta 2013

Tokotreenejä

Mun päivittäminen viettää nyt hiljaiseloa näemmä. Kahdet tokotreenit kirjoittamatta.

Viime viikolla treenailtiin ohjatusti tunnaria. Piiloteltiin omaa ja otettiin viereen häiriökapula. Mahla kyllä nosti väärää ilmaan, mutta ei lähtenyt tuomaan mulle. Oli selvästi sitä mieltä, että tämä ei ole oikea. Havaittiin myös, että Maa etsii nurmikolta silmällä kapuloita ja valikoi niistä, joten sellaisia hämyjä ei kannata tehdä, että oma on piilotettu ruohon alle ja muut näkyvät. Puskista Maa hakee nenällä.

Paikkamakuu tehtiin lyhyt loppuun ryhmässä. Kun oltiin päästy piiloon, Maa oli kuulemma ottanut ensimmäisen ryömintäliikkeen, mutta Krisse meni sitten vartioimaan ja oli nätisti. Ei ollut pitkä paikkamakuu.

Muuten tehtiin itsenäisesti ruutua, hyppynoutoa aloitettiin ihan ensimmäistä kertaa ja seuraamista yms puuhailtiin vähän. Hyppynouto aloitettiin siten, että laitoin hyppyyn vain kaksi lautaa ja kapulan heti hypyn taakse (vein itse). Sitten koira noutamaan kapulaa ja siinähän se hyppy tulee samassa. Tätä on tarkoitus vain vahvistaa ja siten totuttaa ilman opettamista, että hyppy hypätään mennen tullen.

------------------------------------

Tänä maanantaina tokotreeneissä tehtiin ohjatusti ruutua. Mahlalle tehtiin kaksi ekaa aika läheltä niin että ruudussa oli alusta ja namit. Kolmas tehtiin tyhjään. Mä en edes sääntöjä ole lukenut, evl:ssä vissiin koira pitää ruudussa käskeä ensin seisomaan ja sitten vasta maahan ja voittajassa saa mennä suoraan maahan. Mahla menee suoraan maahan. Sillä ei ole mitään merkitystä, koska jos muutama voittajan koe päästään tekemään niin sekin olisi jo hienoa. Ton ääntelyn kanssa kun ei edetä oikein mihinkään eikä toiveita sen suhteen ole. Eikä mulla mielenkiintoa tehdä asialle mitään. Monenlaista on kokeiltu, muttei mitään johdonmukaisesti. :)

Sitten tehtiin yksi hyppynouto Krissen silmän alla. Kolme lautaa ja heitin kapulan lähelle. Maa haki hyvin ja hyppäsi ilman mitään sen kummempaa käskytystä tms. Tunnaria tehtiin Helin avustamana. Ensin yksi häiriö ja oma. Vähän maisteli häiriökapulaakin, mutta toi oman. Sitten kahdella häiriöllä kolme toistoa. Taas vähän koski vääriin, mutta oma tuli aina. Selvästi se nyt haluaa maistamalla haistaa ja varmistaa. No, ei haittaa mua.

Tuntuu, että mä olen aika suurpiirteinen tokoharrastaja. Ei mulla ole jaksamista keskittyä mihinkään yksityiskohtiin. Tarkka ja nopea Maa saa kyllä olla, mutta mä tuppaan ajattelemaan pikemminkin reiluutta koiraa kohtaan kuin pieniä yksityiskohtia. Kauko-ohjauksessa olen tarkka, koska temput ovat sellaisia, että niissä aina joku osa pysyy paikallaan. Mutta esim. tunnarissa hajutyön tarkoitus on valita oikea kapula. Sen Maa on joka kerta valinnut, viis siitä, että se tekee koesääntöjen mukaan huonosti töitä, koska maistelee muita. Jos haluais menestyä, pitäisi ehkä puuttua yhteen sun toiseen asiaan meidän harrastelussa, mutta kun musta on vaan kiva tehdä juttuja ton koiran kanssa niin saa mennä vähän sinnepäin ja olla kivaa. :)

Paikkamakuuta tehtiin itsenäisesti. Kun menin piiloon niin Maa otti heti ryömintäliikkeitä. Mä en tiedä miten siihen nyt puuttuisi. Jonkun varmaan tarvis vahtia sitä aina, koska ongelma on nyt se, että se tulee eteenpäin, kun mä en valvo sitä. Mutta jos se tuntisi saman paineen ihan kenen vaan muun ihmisen taholta niin se ei uskaltaisi liikkua. Täytynee alkaa treenaamaan aktiivisemmin niin. Ruokakupille se kotona odottaa kyllä paikallaan ja hiljaa. Sitäkin voisi alkaa hyödyntämään ulkona.

-------------------------------------

Muuten ollaan puuhasteltu mm. kauko-ohjauksen vaihtoja lelun kanssa ja yhtä sun toista pientä. Noutokapula pitäisi taas ottaa keittiöön, jotta sillä tulisi treenattua enemmän.

Agirotuun ollaan menossa sunnuntaina porokoirajoukkueeseen. Saas nähdä, mitä sinkoilua siitä tulee...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti